آموزشی

هنر گلدوزی چیست؟

هنر گلدوزی چیست

هنر گلدوزی چیست؟ یک هنر دوست داشتنی دوختن گل و طرح های زیبا بر روی پارچه می باشد. دوختن می تواند به وسیله ی ماشین و یا دست صورت بگیرد.

وسایل لازم برای گلدوزی

پارچه گلدوزی: پارچه ای که برای گلدوزی انتخاب می شود بهتر است پنبه، کتان و یا پارچه شماره دوزی باشد. پارچه ی مورداستفاده باید بدون لاکرا باشد تا هنگام دوخت، مشکلی ایجاد نشود.

کارگاه : برای فیکس کردن پارچه هنگام دوخت با دست از کارگاه استفاده می کنند. کارگاه ها بر اساس ابعاد و متریال ( چوبی، پلاستیکی و …)، انواع مختلفی دارند.

نخ گلدوزی: گلدوزی بسته به نوع کار (طرح های ریز، طرح های بزرگ، ظریف دوزی و …) می تواند با انواع نخ ها انجام شود. از جمله نخ هایی که در این هنر به کار می رود می توان به نخ مخصوص گلدوزی، نخ ابریشم، نخ کوبلن، کاموا، دمسه و… اشاره کرد.

سوزن: سوزن گلدوزی نیز بر اساس طرح مورد نظر و جنس پارچه، از نظر ضخامت، انتخاب می شود.

خودکار حرارتی: در اکثر گلدوزی های دستی از خودکار حرارتی برای کشیدن طرح روی پارچه استفاده می شود. که اثر خودکار بعد از دوخت با اتو کاملا از بین می رود.

هنر گلدوزی چیست

انواع دوخت در گلدوزی

گلدوزی دستی می تواند به دو صورت ساده و برجسته صورت گیرد. گلدوزی های برجسته که گلدوزی برزیلی نیز نام دارند، با نوعی دوخت و گره های متفاوت می تواند طرح روی پارچه را به صورت سه بعدی نشان دهد.

نام دوخت هایی که می تواند بر روی پارچه انجام شود شامل : دوخت زنجیره ای، گره فرانسوی، دوخت ساده و خطی، دوخت بولین، گره رکوکو و … می باشد.

هنر گلدوزی چیست

کاربردهای گلدوزی

هنر گلدوزی با استفاده های خلاقانه، می تواند نقش به سزایی در کارآفرینی داشته باشد.

تزئین دیوار

کارگاه ها می توانند نقش قاب را داشته باشند و زیبایی گلدوزی پارچه ای که در خود دارند را به خوبی به نمایش بگذارند.

هنر گلدوزی چیست

گلدوزی پوشاک

کیف، شال، مانتو، تی شرت، پیراهن، کفش، شلوار و … را می توان با خرج کار توسط گلدوزی، ارزش خرید و زیبایی را در آن ها افزایش داد.

هنر گلدوزی چیست

گلدوزی روی کوسن

کوسن های ساده ای که روی مبل های راحتی هستند می توانند با هنر گلدوزی، نمای زیباتری را برای خانه به وجود بیاورند.

هنر گلدوزی چیست

زیورآلات

خیلی از استایل های سنتی و یا حتی مدرن به اکسسوری و زیورآلاتی نیاز دارند که از نظر هارمونی رنگ، جنس و سبک هماهنگی داشته باشند. گلدوزی بر روی دستبند، گوشواره، گردنبند و … به این گونه استایل ها جان می بخشند.

خلاقیت در گلدوزی

برخی از هنرمندان ارزش بیشتری را برای پوشاک می گذارند و تنها به گلدوزی بسنده نمی کنند. یکی از ایده هایی که در خرج کار پوشاک دارند، تلفیق گلدوزی و نقاشی با رنگ مخصوص پارچه می باشد.

حال که متوجه شدید هنر گلدوزی چیست، می توانید به ارزش و زیبایی وجودشان در لباس هایتان پی ببرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید